Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.
Menü
Ön itt jár: > Kezdőlap >

Fogászati tisztító berendezések tisztítása!

2022. 04. 26. 10:00:00
Fogászati tisztító berendezések tisztítása!

A fogászati tisztító berendezések tisztításának leghatékonyabb módszerei, azok hosszabb élettartama érdekében.

Robert Elsenpeter

A fogászati tisztító berendezések tisztításának leghatékonyabb módszerei, azok hosszabb élettartama érdekében.

Úgy vélhetnénk, hogy a fogorvosi rendelőkben található eszközök tisztítására és sterilizálására használt berendezéseknek önmaguktól kell megtisztulnia. Elvégre mást se tesznek egész nap, mint tisztítanak. Idővel azonban piszok, szervesanyag-maradék és egyéb szennyeződés gyűlhet fel a berendezésben, amely nemcsak általános hatékonyságát csökkenti, hanem piszkosak, sterilizálatlanok maradhatnak benne a műszerek.

Éppen emiatt kell odafigyelni az ilyen jellegű készülékek megfelelő és rutinszerű karbantartásra. A jó hír, hogy ez nem is különösebben nehéz. Az eszköz gyártója pontosan előírja, mit kellene tenni, így csak a felhasználón múlik, hogy valóban megteszi-e, és a megfelelő módon végzi-e, amit kell.

Tartsuk be az előírásokat

Bár ez a felszólítás úgy hangzik, mint egy autómatricán, pólón vagy motivációs poszteren látható tanács, attól még nagyon is hasznos és igaz: tartsuk be az előírásokat!

„A használati kézikönyvvel[1] IFU, vagy MIFU néven találkozhatunk – ez utóbbi a gyártó használati utasításait jelenti[2]” – tájékoztat Jackie Dorst, dentálhigiénikus Dorst fertőzésmegelőzési tanácsadóként és előadóként dolgozik. „Ezek a használati utasítások az FDA (U.S. Food and Drug Administration) [az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet (OGYÉI) amerikai megfelelője][3] engedélyének részét képezik az adott berendezésre vonatkozóan. A gyártók általában éveken át sem változtatnak lényegesen a használati utasításokon, ezért is fontos, hogy a gyártóspecifikus használati kézikönyvét alkalmazzuk.”

„Minden gyártónak megvannak a saját karbantartási és tisztítási javaslatai” – teszi hozzá Mary Govoni fertőzésmegelőzési előadó, szerző és tanácsadó, dentálhigiénikus és fogászati szakasszisztens. „Ez az egyik olyan tényező, amit a fogorvosi praxisok többsége figyelmen kívül hagy. Mindig azt javaslom nekik, hogy legyen valamilyen nyilvántartásuk vagy naplójuk – papíralapú is lehet, de talán még jobb, ha elektronikus naplót vezetnek az összes sterilizátorról, ultrahangos tisztítóról, műszermosóról vagy bármi egyéb eszközről. Állítsanak be emlékeztetőket az ütemezési feljegyzésekhez, így garantált, hogy rendszeresen elvégzik a gyártó által javasolt mindennemű tisztítási folyamatot.”

A használati kézikönyveket tartsák jól látható helyen, így könnyen elérhető lesz bármilyen kérdés esetén.

 „Ha egy praxis elegendő tárolóhellyel rendelkezik, akkor valamennyi eszköz használati kézikönyvét meg kell őrizni, és a készülék üzemeltetési helyszíne közelében elhelyezni, hogy ne kelljen keresgélni őket, amennyiben bármilyen kérdés felmerülne” – mondja Govoni. „De akkor sincs gond, ha nincs már meg a kézikönyv, mert a gyártók többségének webhelyén mindenre kiterjedő támogatást, dokumentumokat, videókat, sőt hibaelhárítási kérdésekre adott válaszokat is találhatunk készülékeink karbantartásához.”

Az üzembiztos működés és a hosszú élettartam kétségkívül fontos – de a használati utasítások betartásának van egy másik, lényeges oka is. „A gyártó utasításainak betartása kulcsfontosságú feltétele annak, hogy a gyártói garancia érvényben maradjon” – emlékeztet Govoni.

1 Az USA rendszerében

2 az angol Instructions For Use illetve Manufacturer’s Instructions For Use alapján

3 FDA (U.S. Food and Drug Administration) - az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet (OGYÉI) amerikai megfelelője

Változnak-e az előírások?

A gyártó az FDA hosszadalmas jóváhagyási folyamatának részeként alapos és részletes használati utasításokkal látja el eszközeit. Mivel az engedélyeztetés évekig is eltarthat, míg eljut a végső jóváhagyásig, ritka, hogy ezek az utasítások utólag megváltoznának.

„Ezek a használati kézikönyvek következetesen állandóak maradnak, az FDA jóváhagyásától kezdve a sterilizáló adott márkájához és modelljéhez rendelt élettartam végéig” – mondja Dorst. „Ha mégis sor kerülne valamilyen jelentősebb változtatásra, akkor annak új engedélyt kell szereznie az FDA-tól.”

Ez persze nem azt jelenti, hogy soha ne változhatnának az előírások. Ezért célszerű felvenni időnként a kapcsolatot a gyártóval, és megbizonyosodni róla, hogy az eszközt nyilvántartják náluk, így értesülhetünk bármely esetleges változásról.

„A használati kézikönyvek többnyire változatlanok maradnak, főként sterilizátorok esetén, mert ezek a karbantartási utasítások az FDA engedélyének részét képezik, amely az adott berendezés egészségügyi ellátásban való üzemeltetésének feltétele” – mondja Govoni. „De ettől függetlenül nem árt, ha rendszeresen utánanézünk ezeknek az előírásoknak. Arra is fontos odafigyelni, hogy a fogorvosi rendelő regisztráltassa készülékeit a gyártónál, akárcsak a háztartási gépeket szokás, mert bármilyen változás következne be, vagy visszahívnának egy adott berendezést – bár ez nem sűrűn történik meg a fogászatban, de ha mégis megtörténne, akkor értesítést kapnak a gyártótól.”

Kerüljük el a hibákat

Sajnálatos módon a praxisok többsége alapvető hibákat követ el berendezéseik karbantartása és gondozása során. E hibák megelőzésének legjobb módja a megfelelő képzés.

„Az első számú hiba, hogy el sem olvassák a kézikönyvet, ezért fogalmuk sincs az eszköz működéséhez előírt tisztítás gyakoriságáról és jellegéről, sőt a folyamat végrehajtásának módját sem ismerik” – jegyzi meg Govoni. „Tehát nem feltétlenül nézik át az utasításokat, ezért nem tudják, melyek azok. És persze a személyzet fluktuációját is figyelembe kell venni. Egy adott fogorvosi asszisztens például ismeri a rutint és tudja, mit kell tennie, de aztán felmond, esetleg szülési szabadságra megy, vagy egyéb okból távozik, és valaki más veszi át a munkáját, akinek nem ismerős ez a feladat, így máris megszakad a folyamat. Véleményem szerint a legtöbb hiba szó szerint abból fakad, hogy az emberek nincsenek tisztában a gyártó ajánlásaival.”

A hibák többsége képzési hiányosságokból fakad.

„A hibák nagy részét a célirányos képzés hiánya okozza” – mondja Dorst. „A sterilizáló helyiségben dolgozó személy nem kapott bevezető eligazítást vagy képzést; esetleg új berendezést vásárolt a rendelő, de a fogorvosi csapat nem részesült átfogó szerviztechnikusi eligazításban az új berendezés működését illetően, ezért ugyanúgy kezdték el használni, mint a korábbi eszközt.

Egyes hibák súlyosabbak, mint mások.

„A praxisokban tapasztalt másik gyakori hiba, hogy az autoklávot sohasem tisztítják” – mondja Dorst. „Havonta egyszer kellene kitakarítaniuk, és végigfuttatni rajta egy tisztítást. Amikor felkeresem a rendelőket, mindig elkérem a nyilvántartásukat – hiszen karbantartási naplót kellene vezetniük. Mégis gyakran előfordul, hogy bár jó pár éve van náluk az az autokláv, amikor azt kérdezem: »Milyen gyakran tisztítják?« – bambán néznek rám, hogy: »Ó… Ezt tisztítani kellene?«”

 

„Úgy tűnik, fogalmuk sem volt erről, különösen arról a hosszadalmas, 2 és fél órás folyamatról, amikor el kell indítani egy tisztítóprogramot, majd lefuttatni néhány ciklust, és végül öblíteni” – folytatja. „Ez időigényes feladat. Illetve úgy tudom, hogy minden gyártó adott tisztítótablettát használ, ezt kell berakni a készülékbe, mielőtt bezárják az ajtót és elindítják. Az is lehet, hogy elfogy az adott típusú tisztítószer, amelyet termékmintaként kaptak, amikor megvásárolták a készüléket, és ezt követően egyszerűen abbahagyják a tisztítást. Ezért fontos a célirányos képzés, valamint a tisztítási és karbantartási ütemterv nyilvántartása.”

A berendezéseket rendszeresen kell tesztelni a megfelelő, biztonságos működés fenntartása érdekében.

„Sok rendelő még sosem tesztelte az ultrahangos tisztítókészülékét – mondja Dorst. „Ez a másik ok, ami miatt el szoktam kérni a naplót. »Van nyilvántartásuk?« – kérdezem, mire rám csodálkoznak, hogy: »Ó, soha nem volt ilyenünk!«  Minden rendelőnek rendelkeznie kell egy saját, egyedi fertőtlenítési és sterilizációs protokollal – és ezt írásban kell rögzíteni. Ez is a fertőzésmegelőzési terv kötelező része. Amennyiben ez nem áll rendelkezésükre, az ÁNTSZ hatályos irányelveiből kell kiindulni. Ezen kívül letölthető az amerikai CDC (Centers for Disease Control and Prevention) [a Nemzeti Népegészségügyi Központ, korábban ÁNTSZ amerikai megfelelője][4] DentalCheck[5] nevű alkalmazása. Ez az interaktív program több ellenőrző kérdéssel tesztel, amelyekre »igennel« vagy »nemmel« lehet válaszolni, és végül egy olyan aloldalra vezet, amely tájékoztatást ad a lehetséges korrekciós intézkedésekről, amennyiben hiányosságra derülne fény egy rendelő steril karbantartási protokolljában.”

Előfordul az is, hogy egyes praxisok lecserélik az évek óta működő sterilizátort vagy ultrahangos tisztítót. Az új berendezésre azonban valószínűleg nem ugyanazok a használati utasítások vonatkoznak, mint az előző készülékre.

4 CDC (Centers for Disease Control and Prevention) [a Nemzeti Népegészségügyi Központ, korábban ÁNTSZ amerikai megfelelője

5 Magyarországon nincs ilyen jellegű alkalmazás az ÁNTSZ-nél

„Gyakran hivatkoznak arra, hogy: »Nos, mi mindig így használtuk a régit, tehát nyilván az újat is így kell« – mondja Govoni. „Ezzel megint visszajutunk ahhoz a korábbi megállapításhoz, hogy sokan nem ismerik a gyártói ajánlásokat. Ráadásul a legújabb sterilizátorok sokkal bonyolultabbak, mint a régebbi modellek, ugyanis akkoriban még nem is létezett az elektronikus alkatrészek többsége. Különösen azok a praxisok hajlamosak az általánosításra, amelyek két- vagy háromféle, különböző gyártóktól beszerzett sterilizátort használnak.”

Cseréljük le a régit

Előfordulhat-e olyan, hogy egy berendezés a megfelelő karbantartás és az üzemszerű működtetés ellenére is élettartama végéhez ér?

„Bizony!” – mondja Govoni. „Bár a legtöbb fogorvosi rendelő tulajdonosa nem szeretne tudomást venni erről, a sterilizáló készülékek gyártói szerint ezen eszközök hasznos élettartama átlagosan 7-10 év. Ennek ellenére sok praxisban van olyan sterilizátor, amelyet már 20 vagy 30 éve használnak. Persze teljesen természetes hozzáállás a végfelhasználó részéről, hogy egy készüléknek örökké kell működnie, ha már annyi pénzt fektettek bele, és feltételezik, hogy a gyártók által megfogalmazott ajánlások csupán pénzéhes trükkök, hogy még több berendezést adjanak el. Pedig a mostani, legújabb sterilizátorok már sokkal több képességgel rendelkeznek: vagyis amellett, hogy ugyanúgy sterilizálják a műszereket, mint a régebbi készülékek, ezekbe nyomtató is beépíthető, vagy csatlakoztatható. Tehát képesek kinyomtatni azokat a hitelesítő dokumentumokat, amelyekkel igazolható, hogy az adott műszermennyiség megfelel a műszerek sterilizálásával kapcsolatos összes követelménynek. Sőt, közvetlenül is csatlakoztathatóak egy sterilizálás-felügyeleti szolgáltatáshoz, amely önmagában, vagy a gyártó révén figyeli az adott egység működését, és felveheti a kapcsolatot a felhasználóval, amennyiben valamilyen problémát észlel. Azaz sok előnye van! Nyilván sokan úgy kezelik ezt, mint egy autót, amelybe ha egyszer befektettek, addig akarják vezetni, amíg végleg le nem áll – de ez sajnos nem helyénvaló hozzáállás orvosi eszközök vonatkozásában."

Ellentmondásosnak tűnhet, hogy például egy eszköztisztító vagy sterilizáló berendezést tisztítani kell, de bizony ezek a készülékek is beszennyeződhetnek, ezért ki kell takarítani őket, mindenki biztonsága érdekében.

Fogászati tisztító berendezések tisztítása. A kép illusztráció, forrása: BalanceFormCreative/stock.adobe.com.

https://www.dentalproductsreport.com/view/cleaning-the-dental-equipment-cleaners