Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.
Menü
Ön itt jár: > Kezdőlap >

Hogyan ismertessük pácienseinkkel az indirekt anyagok előnyeit és hátrányait

Hogyan ismertessük pácienseinkkel az indirekt anyagok előnyeit és hátrányait

Terri Lively

A pácienseinkkel folytatott kommunikáció alapvető fontosságú a jobb eredmények elérése érdekében, de vajon hogyan beszéljük meg velük, miért lenne előnyösebb számukra, ha egy-egy adott, indirekt anyag mellett döntenének?

Orvosként ön bizonyára kiválóan ismeri a kezelésekhez felhasznált, különféle anyagok előnyeit és hátrányait – de a páciensei nem. Következzen tehát néhány javaslat, amelyek segítségével közérthetővé teheti betegei számára az egyes indirekt anyagok előnyeit és hátrányait, ezáltal megkönnyítve számukra a kidolgozott kezelési terv megértését és elfogadását.

Most nyilván azt gondolja, hogy: „A pácienseim többségét nem is érdekli, mit használok, akkor ugyan minek beszélgessek velük erről?” A kérdés jogos, és a válasz egyszerű: akkor ne tegye! Ezek szerint nyilván azon szerencsés orvosok közé tartozik, akik olyan mértékű bizalmat építettek ki pácienseikkel, hogy erre a beszélgetésre tényleg semmi szükség.

De a többi orvosnak – akiknek egyes betegei talán elfogadják fenntartások nélkül azt, amit javasolnak nekik – hasznos lehet az alábbi néhány tipp, hogy megkönnyítse számukra az indirekt anyagok előnyeinek és hátrányainak ismertetését:

Fogadja el, hogy hasznos ötlet időt szánni a páciensek tájékoztatására

A restaurációs kezelések ezen szakaszát könnyű figyelmen kívül hagyni, hiszen az orvosoknak amúgy sincs sok felesleges ideje. Ugyan ki ér rá manapság felvilágosítani a beteget a szájában felhasznált kezelőanyagokról? A tanulmányok azonban azt igazolják, hogy a betegtájékoztató beszélgetések jelentős javulást okozhatnak a betegek egészségi állapotában azáltal, hogy megerősítik a páciens önbizalmát és azon meggyőződését, hogy viselkedésével tényleg képes befolyásolni a gyógyulás sikerét. Ezen felül bővíthetik a betegek egészségügyi ismereteit, amelyek révén a jövőben is képesek lesznek a számukra legmegfelelőbb ellátásban részesülni; megérteni, miért van szükség egy bizonyos kezelésre és az orvosaik egészségügyi javaslatai alapján cselekedni. Tehát bármennyire is szűkös az ideje, győződjön meg róla saját tapasztalatai alapján, hogy minél több időt fektet a betegek tájékoztatásába, annál kedvezőbb lesz a kezelések kimenetele.[i]

Érvényesítse a véleményét 

A betegek azt szeretnék, ha ön a megfelelő anyagot választaná ki nekik a megfelelő kezeléshez. De a zömük valószínűleg nem is sejti, hogy többféle lehetőség közül választhatna – például akár korona készíttetésénél is, hacsak nem ismernek valakit, akinek aranyfoga van. Tehát korántsem felesleges elmondania pácienseinek, hogy mit és miért csinál – sőt, ez inkább kiépíti a bizalmat, és megerősíti az orvos-beteg kapcsolatot. Ennek köszönhetően a későbbiekben könnyebben megértetheti pácienseivel, hogy az ön által kidolgozott kezelési terv a legjobb számukra, hiszen elsődlegesen az ő érdekeiket szolgálja.

Ne feledje, hogy a költség szinte mindig fontos tényező

A restaurációs kezelések költsége szinte rögtön kételyeket és aggodalmakat ébreszt a páciensek többségében, ezért is elengedhetetlenül fontos elmagyarázni nekik, miért volna előnyös az adott kezelés és milyen, hosszú távon kedvező hatással lenne ez az egészségükre – illetve az ebből adódó, későbbi kiadásaik elkerülésére –, ha most nem hagynák figyelmen kívül a jelen helyzetet, lemondva a kezeléstől. Célszerű olyan finanszírozási tervet kialakítani, amely rugalmasabb költséggazdálkodást tesz lehetővé a beteg számára.

Cél az arany, de legyenek más befutók is

A restaurációs kezelések befejezése előtt hasznos ötlet megkérdezni pácienseinktől, hogy szeretnék-e, ha aranyat alkalmaznánk az elkészülő munkához. Az arany kiváló, indirekt restaurációs anyag inlay-ekhez, onlay-ekhez, koronákhoz és rögzített hidakhoz egyaránt, mivel remek szigetelő tulajdonsággal rendelkezik, illetve nagymértékű korrózióállósága meggátolja az elszíneződést. Az arany strapabíró, erős és kemény anyag, ezért a fog preparációja során el kell távolítani minden, nem teljesen egészséges foganyagot. Az is fontos, hogy a beteg szervezete jól tolerálja az aranyat.[1] Kétségtelen hátrány, hogy az arany drága (lásd fentebb, a 3. pontban említett szempontot), ezért a kerámia, a fémkerámia vagy a nem nemesfém ötvözetek alkalmazása szintén jó, alternatív megoldás lehet.

Ne feledje, hogy a beavatkozásokat megelőző tájékoztatás kedvezőbb eredményeket hozhat

A műtéteket megelőző egyeztetés pácienseinkkel arról, hogy pontosan mit is várnak el az adott a beavatkozástól lényegében alapfeltétele annak, hogy a beteg tényleg megtapasztalja majd az elért eredményt. Egy 2015-ös Gallup közvéleménykutatás igazolja, hogy azok a betegek, akik reális műtét utáni elvárásokat határoztak meg kezelőorvosaik segítségével, sokkal elégedettebbek voltak a beavatkozások eredményével (72%), és kevesebb volt a műtét utáni szövődmény, probléma (8%), mint azoknál, akiket nem készítettek fel az orvosaik (39%, illetve 27%).[2] Ha időt szánnak arra, hogy elmagyarázzák betegeiknek, mire számíthatnak az indirekt restaurációs kezelést követően, az minden érintett számára kedvezőbb utókezelési időszakot eredményezhet.

Fogalmazzon a laikusokhoz mérten

Egy 2020-as tanulmány szerint a pangásos szívelégtelenségben szenvedő betegek elégedettségi mutatója jelentősen magasabb volt azoknál a pácienseknél, akiket olyan részletes és alapos utasításokkal ellátva bocsátottak haza, amelyek egyértelművé tették számukra, mikor kell visszatérniük a kórházba.[3] Nem alaptalan tehát azt feltételezni, hogy a műtétek, illetve a restaurációs kezelések utáni utasítások ugyanilyen kedvező hatással lesznek majd a betegekre. Persze, ennek lényeges feltétele, hogy a betegek meg is értsék, pontosan mit jelent azt, amit elmagyaráz nekik. Az egészségügyi szakemberek olyan szintű tudással és szakértelemmel vannak felvértezve, amely meghaladja az átlag-betegek többségének értelmezőképességét, ezért a hatékony kommunikáció érdekében kerülni kell a klinikai magyarázatokat, és a laikusok számára is érthető kifejezéseket érdemes használni.

Néhány beteg esetében fontolja meg hivatásos tolmácsok alkalmazását

Az Egyesült Államokban közel 26 millió olyan ember él, akinek korlátozott mértékű az angol nyelvtudása. Ennek következtében megtörténhet, hogy ezek a páciensek még a laikusok számára kidolgozott megfogalmazásban sem értik az ön által javasolt ellátásra, a felhasznált anyagokra, és a kidolgozott kezelési tervre vonatkozó tájékoztatót.[4] A tanulmányok azt igazolják, hogy a professzionális tolmácsok használata csökkenti a nyelvtudásuk hiánya miatt hátrányos helyzetű betegek esélyegyenlőtlenségét, ezáltal javítja gyógyulási esélyeiket.[5] A tolmácsszolgáltatás igénybevétele kiváló módszer lehet a kommunikáció hatékonyabbá tételére, így ezeknél a pácienseknél is biztosítható a terápia kedvező kimenetele. Mivel az Egyesült Államok gondozási törvényének (Affordable Care Act) 1557. szakasza, illetve a fogyatékkal élő amerikaiak polgárjogi törvénye (Americans with Disabilities Act) elő is írhatja az ilyen jellegű betegtámogatást, az Amerikai Fogorvosok Szövetsége (American Dental Association [ADA]) hasznos ötletekkel segíti gyakorlati alkalmazását a fogorvosi praxisokban.[6]

Fontolja meg egy tematikus weboldal létrehozását

Az ön weboldala kiváló eszköz lehet a betegek oktatására, különösen a jelenkor digitális világában. Egy anyagspecifikus nyitóoldal létrehozása, amely részletesen ismerteti a különféle restaurációs beavatkozásokhoz használatos indirekt anyagok előnyeit és hátrányait, jelentős segítséget nyújthat a betegek részletes tájékoztatásában. A weboldalon akár képekkel is bemutathatja, hogyan néznek ki ezek a bizonyos anyagok az elkészült restaurációkban, így a betegek maguk is megfigyelhetik a különbséget. Például mutasson be itt egy-egy befejezett, tiszta kerámiából, fémkerámiából, aranyból és nem-nemesfém ötvözetből készült #30-as koronát, hogy páciensei annak alapján hasonlíthassák össze őket, amit saját szemükkel látnak. Ha van olyan érdeklődő betege, aki rendszerint alapos felderítőmunkát végez a neten, mielőtt beülne a fogorvosi székbe, valószínűleg szívesen keresi fel az ön weboldalát is, mint további hiteles információforrást.

Használja ki a multimodalitás erejét

A betegek célzott tájékoztatására szolgáló médiumok kombinálása kiváló módszer lehet, hogy megértesse pácienseivel az adott kezelési terv és anyagválasztás indokoltságát. Ezt valószínűleg a műtét kapcsán beszélheti meg pácienseivel. Ha van egy felvétele a fogról, amelyet megjeleníthet egy képernyőn a beteg előtt, segíthet alátámasztani a mondanivalóját. Videók, grafikák vagy más páciensek „előtte/utána” fotói sokat segíthetnek a tájékoztatásban, de akár egy jegyzettömb és toll is jó szolgálatot tehet a magyarázáshoz, ugyanis az egyszerű pálcikaábrák is képesek érthetővé tenni az összetett gondolatokat.[7]

Erősítse meg a hatékony kommunikációt.

Bizonyára mindannyiukkal megtörtént már nemegyszer, hogy egy szakértő a lehető legegyszerűbb szavakkal magyarázott el egy bonyolult témát, de ennek ellenére sem értették. Nos, ez az Ön pácienseivel is megeshet: a betegek bólogatnak, és azt mondják, hogy értették, amit hallottak, de talán csak részben ment át az üzenet lényege, vagy ami még rosszabb, lehet, hogy egyáltalán nem! A kommunikáció hatékonyabbá tételének egyik módja, ha megkérik pácienseiket, hogy saját szavaikkal mondják vissza, amit hallottak. Ez lehetővé teszi, hogy kijavítsák az esetleges félreértéseket, és a valódi megértés felé tereljék őket. Azokban az esetekben, amikor a beteg túl fiatal ahhoz, hogy önállóan megértse az elhangzottakat, kérje meg a hozzátartozóját, hogy foglalja össze neki a lényeget. Ez a visszaismétlés rendkívül hasznos lehet, mert érezteti a betegekkel, hogy támogatják őket, így sokat segíthet nekik a végső döntéshozatalkor.[8]

 

1.      [1] Direct and indirect restorative materials. The Journal of the American Dental Association. 2003;134(4):463-472. doi:10.14219/jada.archive.2003.0196

2.      [2] The Benefits of Pre-Surgery Education. Gallup.com. 2015. Accessed July 7, 2022. https://news.gallup.com/businessjournal/183317/benefits-pre-surgery-education.aspx

3.      [3] Anderson PM, Krallman R, Montgomery D, Kline-Rogers E, Bumpus SM. The Relationship Between Patient Satisfaction With Hospitalization and Outcomes Up to 6 Months Post-Discharge in Cardiac Patients. J Patient Exp. 2020;7(6):1685-1692. doi:10.1177/2374373520948389

4.      [4] Asmussen N. Barriers to Dental Care: Race, Language, Income, Geography. Dentaly.org. 2022. Accessed July 7, 2022. https://www.dentaly.org/us/access-to-dental-care-racial-minorities/

5.      [5] Tang, A.S., Kruger, J.F., Quan, J., & Fernandez, A. (2014). From Admission to Discharge: Patterns of Interpreter Use among Resident Physicians Caring for Hospitalized Patients with Limited English Proficiency. Journal of Health Care for the Poor and Underserved 25(4), 1784-1798. doi:10.1353/hpu.2014.0160

6.      [6] Using an Interpreter in Your Dental Office. Ada.org. Accessed July 7, 2022. https://www.ada.org/resources/practice/practice-management/using-an-interpreter-in-your-dental-office

7.      [7] Liebel A. 10 ways to communicate a complex idea in patient education. 2018. Accessed July 7, 2022. healthcommunicationpartners.com. https://healthcommunicationpartners.com/ten-ways-complex-idea-patient-education/

8.      [8] Schelkun, MPH R. Jumo Health: Health Education Resources for Children and Families. Jumohealth.com. 2022. Accessed July 7, 2022. https://www.jumohealth.com/news/patient-education

HIVATKOZÁSOK:

1.      [1] Paterick TE, Patel N, Tajik AJ, Chandrasekaran K. Improving health outcomes through patient education and patient partnerships. Proc (Bayl Univ Med Cent). 2017;30(1):112-113. doi:10.1080/08998280.2017.11929552

2.      [1] Direct and indirect restorative materials. The Journal of the American Dental Association. 2003;134(4):463-472. doi:10.14219/jada.archive.2003.0196

3.      [1] The Benefits of Pre-Surgery Education. Gallup.com. 2015. Accessed July 7, 2022. https://news.gallup.com/businessjournal/183317/benefits-pre-surgery-education.aspx

4.      [1] Anderson PM, Krallman R, Montgomery D, Kline-Rogers E, Bumpus SM. The Relationship Between Patient Satisfaction With Hospitalization and Outcomes Up to 6 Months Post-Discharge in Cardiac Patients. J Patient Exp. 2020;7(6):1685-1692. doi:10.1177/2374373520948389

5.      [1] Asmussen N. Barriers to Dental Care: Race, Language, Income, Geography. Dentaly.org. 2022. Accessed July 7, 2022. https://www.dentaly.org/us/access-to-dental-care-racial-minorities/

6.      [1] Tang, A.S., Kruger, J.F., Quan, J., & Fernandez, A. (2014). From Admission to Discharge: Patterns of Interpreter Use among Resident Physicians Caring for Hospitalized Patients with Limited English Proficiency. Journal of Health Care for the Poor and Underserved 25(4), 1784-1798. doi:10.1353/hpu.2014.0160

7.      [1] Using an Interpreter in Your Dental Office. Ada.org. Accessed July 7, 2022. https://www.ada.org/resources/practice/practice-management/using-an-interpreter-in-your-dental-office

8.      [1] Liebel A. 10 ways to communicate a complex idea in patient education. 2018. Accessed July 7, 2022. healthcommunicationpartners.com. https://healthcommunicationpartners.com/ten-ways-complex-idea-patient-education/

9.      [1] Schelkun, MPH R. Jumo Health: Health Education Resources for Children and Families. Jumohealth.com. 2022. Accessed July 7, 2022. https://www.jumohealth.com/news/patient-education